Een van de mooiste projecten was het automatiseren van trucks waarmee we in een colonne 'platoonend' op de openbare weg hebben gereden.

Tom Jansen

Tom Jansen

Rolling Stock

Een van de mooiste projecten was het automatiseren van trucks waarmee we in een colonne 'platoonend' op de openbare weg hebben gereden.

Tom Jansen

Tom Jansen

Rolling Stock

  • Tom Jansen
  • Domain Leader Connected & Automated vehicles
  • Sinds 1 januari 2013 werkzaam bij Ricardo Rail

Een van de mooiste projecten is voor Tom (38 jaar) de autonomisering van trucks voor een grote Europese fabrikant. Met als hoogtepunt dat er in een colonne van 3 autonome vrachtwagens op de openbare weg is gereden, met 0,3 seconden afstand tussen de trucks.

Connected & Automated vehicles

“Ik hou mij bezig met de hele propositie Connected & Automated Vehicles en hiervoor werk ik veel samen met Teamleiders, Consultants en Serviceleiders. Ik heb contact met de klant in de acquisitiefase, ik schrijf offertes en ik voer het werk ook deels zelf uit, samen met een team van consultants. Dit doe ik voor autonome voertuigen op het spoor en op de weg - nationaal en internationaal. We zorgen ervoor dat de voertuigen veilig de weg op kunnen zonder bestuurder en daarom analyseren en testen we alle scenario’s. Hoe reageert een voertuig bijvoorbeeld op andere weersomstandigheden; bij regen of sneeuw? Wat als er ineens een kind de weg op loopt? Ik kijk naar het hele plaatje hoe we op systeem niveau autonome voertuigen betrouwbaar en veilig kunnen maken. De complexiteit zit hem erin dat we nu nog niet weten welke stukjes van de puzzel ontbreken om altijd overal autonoom te rijden. Een interessant project waar ik nu mee bezig ben, is het schrijven van de technische specificaties om de trein van een Duitse vrachtvervoerder die op de Betuweroute rijdt om te bouwen naar een zelfrijdende trein.”

Hoe ziet voor jou een ‘gemiddelde’ werkdag eruit?

samenwerken in de projectruimte - Ricardo Rail“Kenmerkend is dat ik veel internationale klanten heb, klanten uit Amerika, Duitsland en Korea.  Af en toe bezoek ik een klant live, maar tegenwoordig videobel ik ook veel via teams en ben ik veel met collega’s binnen Ricardo in gesprek. Hier komt, zoals gezegd, ook acquisitie bij kijken; het in de gaten houden wat er speelt, klanten bellen en offertes afstemmen; en nagaan of we de juiste kennis en voldoende capaciteit intern hebben. Daarnaast stem ik afspraken en specificaties af met ons interne team, toets ik onze concept producten en vervolgens ga ik bijvoorbeeld verder met het opstellen van rapportages en analyses voor de klant. Ook werk ik veel samen met collega’s in speciale projectruimtes, daar kunnen we samen gericht aan een project werken, snel schakelen en elkaar vragen stellen.”

Truck Platooning met 3 vrachtwagens

“Een van de mooiste projecten tot nu toe is het project met een grote Europese vrachtwagen fabrikant samen. In dit project hebben we volwaardige vrachtwagens met trailer vergaand geautomatiseerd met het doel een betere verkeersdoorstroming en brandstofbesparing te bewerkstelligen. We hebben op de weg gereden met 3 trucks achter elkaar die 80 kilometer per uur reden op 0,3 seconden afstand. 
Dit concept wordt ook wel Truck Platooning genoemd.

Truck 'platooning' - Ricardo rail Op het moment dat de rem wordt ingetrapt van de voorste, handmatig bestuurde, truck, wordt automatisch ook de rem van de volgende trucks bediend. Dit project was in 2018 zijn tijd ver vooruit. Tegenwoordig houd ik me weer meer bezig met Automatic Train Operation op het spoor, waar de sector gelukkig een inhaalslag aan het maken is op gebied van automatisering. Technisch gezien kunnen we al erg veel, maar er zijn nog genoeg uitdagingen op het gebied van (bedrijfs)politiek, businesscases en het aantonen van veiligheid! Precies dat maakt ook dat mijn functie erg uitdagend en afwisselend is.”

=> Bekijk hier de vacatures bij het team van Tom:
- JUNIOR CONSULTANT SAFETY MANAGEMENT
CONSULTANT – MAINTENANCE

Krijg jij ook energie van complexe uitdagingen?

Kom dan bij Ricardo werken!