Historie


Drie verhaallijnen komen samen in wat nu Ricardo Rail in Utrecht is:

NS

Ricardo Rail in Utrecht heeft haar roots in de afdeling Materieel en Werkplaatsen (Mw3) van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Na de verzelfstandiging van NS werd dat NS Materieel BV, met daarin drie onderdelen: Onderhoud & Service (O&S), Materieelmanagement en Engineering. Wij werden toen NS Materieel Engineering (1994). Later wijzigde NS Materieel in Nedtrain BV en werden we NedTrain Consulting BV (opgericht mei 1999). Nedtrain Consulting leverde technisch advies, informatiediensten en onafhankelijke beoordelingen.

lloyds Register

In 2006 is Nedtrain Consulting overgenomen door Lloyd’s Register. Lloyd's Register is van oorsprong een organisatie voor het beoordelen en classificeren van schepen in de maritieme sector. Gaandeweg breidde ze uit naar andere sectoren, waaronder de railsector. Vanaf 2006 gingen we samen verder als Lloyd’s Register Rail Europe BV en hebben onze kennis en expertise van de hele levenscyclus van treinen, verder verdiept en versterkt. Ook is ons werkterrein uitgebreid naar trams, metro’s en autonome voertuigen.

Ricardo rail

In juli 2015 nam het Engelse bedrijf Ricardo Lloyd’s Register Rail Europe BV over. Een jaar later werd dat opgesplitst in Ricardo Nederland BV en Ricardo Certification BV. Ricardo is in 1915 opgericht door Sir Harry Ricardo. Een briljant ingenieur die een van de belangrijkste motorontwerpers was in de beginjaren van de ontwikkeling van de verbrandingsmotor. Ricardo & Co Engineers waren zeer actief op het gebied van (motor)techniek en innovaties. In 1951 leverden ze een belangrijke bijdrage aan de FeLL locomotief. De ontwikkeling van nieuwe producten en technologieën voor de automobielindustrie vormt nog steeds een belangrijk onderdeel van de Ricardo-activiteiten. In de afgelopen decennia zijn de activiteiten verder uitbreid naar andere sectoren. 

Ricardo anno nu, is een wereldwijd strategisch advies- en ingenieursbureau dat gespecialiseerd is in de sectoren transport, energie en schaarse hulpbronnen.

1919: E35 Research Engine
Always at the forefront of advanced engine design, in 1919 Harry Ricardo developed the variable compression ratio E35 research engine. This enabled the combustion properties of fuels to be accurately analysed by measuring the highest useful compression ratio, indicating the threshold of knock. This work provided the foundation for today’s octane rating system.

Word jij ook deel van ons verhaal?