de week van ...
Maarten de Vries
(team maintain


Hoi, ik ben Maarten de Vries en werk nu ruim 9 jaar bij Ricardo Rail. In de functie senior consultant binnen het team Maintenance Management houd ik mij bezig met uitdagende vraagstukken op het gebied van onderhoud van rollend materieel. Ik heb een achtergrond in werktuigbouwkunde via de ‘lange route’ van MBO en HBO naar uiteindelijk TU Delft. De opbouw van kennis vanuit de praktijk naar de theorie is enorm waardevol in mijn vakgebied. Als spil in het web de verbinding leggen tussen werkzaamheden van de operatie (monteurs, technici, machinisten, e.d.) en strategie van hoger management (bedrijfsstrategie, KPI’s, etc.) is een van de mooiste uitdagingen die er is! 

Bij de klant
Mijn werkzaamheden zijn divers. Voor NS werk ik in het ERTMS Programma aan specificaties voor betrouwbaarheid en beschikbaarheid van treinmaterieel dat wordt voorzien van het nieuwe Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS. Hiervoor stem ik regelmatig af met andere Europese vervoerders om ervaringen en methodieken uit te wisselen en van elkaar te leren. Daarnaast werk ik aan diverse projecten rondom implementatie van Condition Based Maintenance, dat is eenvoudig gezegd de digitalisering van keuzes die rondom onderhoud worden gemaakt. Dit werkveld is vrij nieuw en ik adviseer en ondersteun diverse klanten om dit traject goed te doorlopen.

Op de beurs
Zichtbaarheid in de markt is voor ons enorm belangrijk. Daarom spreken we regelmatig op beurzen en congressen om onze kennis en ervaringen te delen. Op de foto: het RailTech evenement in Utrecht. Op deze beurs gaf ik een presentatie over de uitdagingen die komen kijken bij de implementatie van Condition Based Maintenance. Het is echt leuk om naast projectmatig werk ook je kennis met een breder publiek te kunnen delen.

Kennisdeling
Binnen ons werk doen we enorm veel kennis op. Regelmatig delen we die kennis met onze klanten. In het voorjaar van 2022 hebben we bijvoorbeeld Reliability Engineers uit de spoorwegsector bij elkaar gebracht. Samen met een collega heb ikdit seminar opgezet dat bestond uit presentaties en het in groepjes uitwerken van een praktijkcase. Het is enorm waardevol en bovendien erg leuk om te leren van elkaars inzichten en aanpak. 

Innovatie
Voorop lopen bij de ontwikkelingen in het vakgebied van onderhoud is een leuke uitdaging. Dit maakt dat je voor klanten ook steeds weer nieuwe en relevantie informatie meebrengt. Een manier waarop we dit doen is door ‘innovatieprojecten’. Zo hebben we de toepassing van Augmented Reality (AR) in onderhoudsprocessen in de praktijk verkend samen met collega’s van NS. Deze brede blik en je continu afvragen wat er beter, efficiënter, goedkoper kan, geeft een interessante uitbreiding op het werk.

Reizen
Door de afwisseling van projecten op kantoor en bij klanten ben je regelmatig onderweg. Je kan die tijd effectief gebruiken om te werken, maar soms is het ook erg fijn om je gedachten te verzetten. Voor mij is reizen op de fiets misschien daarom wel de ultieme vorm van ontspanning. Gelukkig is ons kantoor centraal in Utrecht gelegen en kan ik mijn woon-werk verkeer regelmatig, als het niet regent dan, op de fiets afleggen.

Internationaal
We werken veel voor buitenlandse klanten en dat betekent dat we ook regelmatig bij internationale klanten op bezoek gaan. Voor een project voor CAF, een Spaanse treinenbouwer, reisde ik afgelopen zomer met collega’s uit Utrecht en Engeland naar Spanje af om daar de aanpak te bespreken en eerste ervaringen uit te wisselen. Dit is een mooi voorbeeld hoe we internationaal samenwerken, niet alleen binnen Ricardo, maar ook met onze klanten. Het kennismaken met onze Engelse en Spaanse Ricardo-collega’s en het opsnuiven van de lokale cultuur is natuurlijk een mooie bijkomstigheid.

wil jij ook een interessante, afwisselende week?