de week van ...
Niels Baltus
(team Vehicle-Infra Interfaces)


Hoi, ik ben Niels Baltus en werk nu twee jaar bij Ricardo Rail als junior consultant in het team Vehicle-Infra Interfaces. Ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd aan de TU Delft en daarna een master in voertuigdynamica gehaald. Ik woon in Delft samen met mijn vriendin en in mijn vrije tijd fiets ik graag op mijn mountainbike of doe ik mee aan simraces.

=> Bekijk hier de vacature voor
- JUNIOR ADVISEUR - MECHANISCHE SYSTEMEN (WTB)

Wachtdienst
De werkweek begint in de trein naar Utrecht, tijdens de reis beantwoord ik mijn mail. Eenmaal op kantoor neem ik de wachtdienstpieper over van een collega. Wanneer er een incident tussen infrastructuur en treinmaterieel plaatsvindt, word ik opgepiept en gevraagd op locatie onderzoek te doen naar de technische oorzaak. Ik heb me zelf voor de wachtdienst aangemeld en doe zo extra  praktijkervaring in de spoorsector op.  Ik had weinig kennis van de spoorsector toen ik bij Ricardo Rail begon, maar dat is geen probleem met veel behulpzame collega’s om je heen.

Data-analyse  en treinbeveiligingssysteem metro
In de ochtend werk ik aan het analyseren van data uit een nieuw aangeschafte metro. Mijn taak is om de belangen van de stedelijke vervoerder te behartigen bij de integratie van het treinbeveiligingssysteem in dit nieuwe voertuigtype. De metro en het treinbeveiligingssysteem worden niet door dezelfde leveranciers geleverd. Ik bekijk de data van afgelopen week om te zien welke issues er zijn bij de al in gebruik genomen voertuigen.

Dinsdag ben ik vaak bij de stedelijk vervoerder op kantoor. Ik maak deel uit van een werkgroep over de integratie van het treinbeveiligingssysteem. Het systeem is sinds een paar jaar in gebruik en zoals altijd komen er in de dagelijkse operatie onvoorziene issues boven water. In de werkgroep wordt besproken en onderzocht hoe deze ontstaan en wat er nodig is om het op te lossen. Hierna werk ik het overzicht bij: wat is de status van elk voertuig? Verloopt het volgens de planning? Zijn er zaken die aandacht nodig hebben? Dit bespreek ik met de projectmanager. 

Op de interface tussen voertuig en treinbeveiligingssysteem blijkt iets niet te kloppen en is het aan mij dit aan te kaarten bij de leverancier van de metro en de leverancier van het treinbeveiligingssysteem. Aan het eind van de dag is er ook nog een bespreking met de leverancier van het treinbeveiligingssysteem om testen te evalueren die zijn uitgevoerd om aan te tonen dat het rijden zonder bestuurder werkt.

Acceptatierit
Woensdag ga ik mee met een acceptatierit van een nieuwe metro. Dit is niet te combineren met de wachtdienstpieper, dus ik heb geregeld dat een collega dat deze dag van mij overneemt. Voordat de nieuwe metro geaccepteerd wordt, moet er 500km mee gereden worden zonder problemen. Vandaag rijd ik zelf mee om verschillende aspecten van het treinbeveiligingssysteem te testen. Ik houd een nauwkeurig logboek bij met exacte tijdstippen van gebeurtenissen. Zo kunnen we achteraf controleren of de meldingen die de verkeersleiding te zien krijgt goed door zijn gekomen.

Innovatieprogramma Bronaanpak Spoortrillingen - onrond
Donderdag heb ik tijd om te werken aan een praktijkproef wielonderhoud. Deze proef is onderdeel van het Innovatieprogramma Bronaanpak Spoortrillingen (IBS). Hierin worden alle veroorzakers van spoortrillingen in kaart gebracht en de impact van verschillende maatregelen. Samen met een collega organiseren we metingen langs het spoor en aan wagonwielen om zo de relatie tussen onronde wielen en spoortrillingen in kaart te brengen en de mate van hinder. Het uiteindelijke doel is om te weten te komen of veranderingen in het onderhoud van de wielen de hinder kan verminderen en welke kosten hiermee gemoeid zijn. 

Mentor van Max
In de middag heb ik twee afspraken met Max, een nieuwe collega in ons team, waarvan ik de mentor ben. Dit houdt in dat hij alles aan mij kan vragen, zowel werk als niet-werk gerelateerd. Op donderdag hebben wij altijd een moment om gezellig bij te praten. 

Aan het einde van de dag heeft Young Ricardo een ‘Buitenlandreis-terugblik-borrel’ georganiseerd. Een maand geleden zijn we een lang weekend naar Praag geweest en nu zullen we onder het genot van een drankje en een pizza lachen om de foto’s en sterke verhalen.

Testnachten
Vrijdag ben ik vrij, want dit weekend zijn er testen op het netwerk van de stedelijke vervoerder. Er worden updates aan het beveiligingssysteem geleverd en deze moeten zonder reizigers getest worden. Daarnaast zijn er ook nog open punten voor de nieuwe metro die geleverd moeten worden, deze gaan mee in dezelfde testnachten. Ik zal zelf vrijdag op zaterdag meerijden om waar te nemen dat de open punten goed in de nieuwe software zijn geïmplementeerd.


Pieper
Na een lange werkweek denk ik rustig te kunnen gaan genieten van het weekend, maar daar denkt de wachtdienstpieper anders over. Zondagavond rond 7 uur ‘s avonds gaat de pieper voor een incident ergens in Nederland. De bovenleiding is op een onbedoelde manier in contact gekomen met een stroomafnemer. Hierdoor is er veel schade aan zowel de trein als infrastructuur ontstaan. Tot middernacht zijn we bezig met het onderzoek op locatie. De rijdraden zijn op een voor mij onbekende manier versleten, interessant om uit te zoeken hoe dat heeft kunnen gebeuren.
Onderweg naar huis start ik alvast met de basis opzet van het onderzoek en probeer ik tijd vrij te maken in de volgende week om samen met collega’s uit te zoeken hoe deze slijtage heeft kunnen ontstaan.

Perfecte mix

De diversiteit aan opdrachten en de mogelijkheid om daar zelf sturing aan te geven maakt dat ik het naar mijn zin heb bij Ricardo Rail. Voeg daar het flexibel indelen van je werktijd en de collegialiteit aan toe en je heb in mijn ogen de perfecte mix van ingrediënten die het werk leuk maken.

=> Bekijk hier de vacature voor
- JUNIOR ADVISEUR - MECHANISCHE SYSTEMEN (WTB)

wil jij ook een interessante, afwisselende week?