draaistellen, looptechniek en dynamica met sr technisch concultant dennis de jong


Mijn naam is Dennis de Jong en ik ben sinds 2001 werkzaam als specialist voor het werkgebied draaistellen, looptechniek en dynamica. In mijn functie als senior technisch consultant bij het team Vehicle-Infra Interfaces combineer ik mijn theoretische kennis van rollend materieel en specifiek draaistellen met de praktijkervaring uit werkplaatsen en het spoor. Daarmee kan ik vraagstukken van onze opdrachtgevers onderzoeken, doorgronden en hen van dienst zijn.

=> Bekijk hier de vacature voor
TECHNISCH CONSULTANT ELEKTROTECHNIEK

“Het werk als technisch consultant is heel divers en is een sterke mix van theorie en praktijk. Geen enkel project bij Ricardo is hetzelfde!”

Draaistellen

Een trein is voorzien van stalen wielen op stalen rails, wordt door de draaistellen gedragen en heeft via de wielstellen contact met het spoor dat zorg draagt voor de geleiding van de trein. Omdat er met een trein hoge snelheden bereikt moeten worden, vormt het systeem met een stalen wiel op stalen rails al snel uitdagingen. Vanuit dynamisch oogpunt is het ontwerp en het onderhoud van de wielprofielen en de vering met bijbehorende demping erg belangrijk.

In de alledaagse praktijk als draaistelspecialist bij Ricardo, kun je op veel verschillende gebieden met draaistellen te maken hebben. Ik werk aan vraagstukken voor opdrachtgevers die te maken hebben met reizigerstreinen, metro’s, trams, locomotieven en goederenmaterieel. Niet alleen van opdrachtgevers die in Nederland zijn gevestigd, maar van over de hele wereld.

De verschillende draaistelvraagstukken kunnen te maken hebben met de volgende gebieden:

  • Aanschaf, constructie en bouw van nieuw materieel;
  • Onderhoud en de instandhouding van het materieel;
  • Modernisering en revisie van het materieel en de draaistellen;
  • Compliance aan wettelijke eisen voor draaistellen en looptechniek als onderdeel van certificeringstrajecten.

Team Vehicle-Infra Interfaces

Vanuit team Vehicle-Infra Interfaces werken ongeveer tien technisch consultants met specialistische kennis over draaistellen, wielstellen, de wiel-rail interface, infra en voertuigdynamica. Metingen kunnen helpen bij het beantwoorden van vragen van opdrachtgevers. Omdat het op het drukke netwerk in Nederland niet altijd mogelijk is om een meetrein ter beschikking te hebben, is in sommige gevallen het gebruik van de virtuele testomgeving de oplossing. We voeren dynamische berekeningen uit met gedetailleerde simulatiemodellen van “virtuele meettreinen”.

Vier voorbeelden van projecten waar ik als senior technisch consultant aan heb gewerkt:

1. Uitvoeren van wiellastmetingen afstellen van de secundaire vering van materieel:
Onderzoek van Ricardo heeft uitgewezen dat door het op de juiste manier afstellen van de hoogteregeling van de secundaire vering helpt bij het oplossen van de ongewenste wiellastverschillen. In dit project zijn er meerdere materieeltypen onderzocht en afgesteld. De afstelmethode is bij de opdrachtgever voorgedaan, zodat er werkbeschrijvingen konden worden opgesteld.

2. Ondersteuning bij de aanschaf en het testen van een nieuwe draaistelproefbank

Om na het uitvoeren van revisies aan draaistellen de wiellastverschillen te kunnen controleren is het nodig om in de werkplaats een draaistelproefbank beschikbaar te hebben. Voor het opstellen van de specificaties, het uitzoeken van een leverancier en het testen van de uiteindelijk aangeschafte proefstand is de opdrachtgever op alle genoemde vlakken geholpen. Na het opbouwen van de werkelijke proefstand in de werkplaats door de leverancier zijn er voor dit project verschillende draaistellen voor de opdrachtgever getest en zijn de meetprogramma’s verder verfijnd.

3. Uitdraaiproeven bij nieuw materieel

Om te testen of de draaistellen bij een nieuw ontworpen trein probleemvrij onder de rijtuigbak kunnen bewegen tijdens het rijden door wissels en bogen (uitdraaien), zijn voor dit project proeven uitgevoerd. In dit project is een technisch consultant in contact met de leveranciers van treinen en draagt bij aan de ontwikkeling van nieuw materieel.

4. Meten van het dynamische gedrag van materieel en simuleren in een virtuele testomgeving

Het testen en beoordelen van het dynamisch gedrag van materieel kan bij Ricardo worden uitgevoerd door fysieke metingen. Voor dit project is het dynamisch gedrag van een treinstel in de eerste fase van het project in kaart gebracht door directe metingen in de trein.

In de tweede fase van het project is met gevalideerde simulatiemodellen van dezelfde trein en met data van gemeten spooronregelmatigheden en de ligging van het traject het dynamisch gedrag met de virtuele testtrein verder onderzocht. Hiermee wordt theorie gekoppeld aan de praktijk:

Waarom ik als senior technisch consultant dit werk al sinds 2001 nog steeds leuk vind?

Volgens mij volgt dat direct uit de gegeven voorbeelden van de projecten waar ik mijn steentje aan heb bijgedragen. Het werk is heel divers en is een sterke mix van theorie en praktijk. Geen enkel project bij Ricardo is hetzelfde!

Is je interesse gewekt?
=> Bekijk eens onze vacatures, bijvoorbeeld die voor

TECHNISCH CONSULTANT ELEKTROTECHNIEK

wil jij ook een interessante, afwisselende week?