Ons verhaal

Slim en veilig openbaar vervoer in Nederland en in de rest van de wereld. Daar leveren de adviseurs en ingenieurs van Ricardo een waardevolle bijdrage aan. Wij geven technisch advies over allerlei aspecten van rollend materieel (treinen, trams, metro’s), over de infrastructuur én over de interactie daartussen. Alle techniek waar je als reiziger niet bij stilstaat, daar denken wij over na. We adviseren spoor- en treinbouwers en grote vervoersbedrijven. 

Het gebruik van openbaar vervoer intensiveert. De uitdagingen van onze klanten zijn complex. De maatschappij verwacht een OV-sector die klaar is voor de (digitale) toekomst. Dat vereist innovatiekracht, samenwerking en flexibiliteit.  Onze rol is om onze klanten te helpen bij deze transitie. Wat ons daarbij uniek maakt is onze focus op de meest kritische en complexe technologieën. Daar kunnen maar weinig andere spelers aan tippen.

Onze 200 betrokken collega’s houden van baanbrekend werk dat er écht toe doet. Samen oplossingen bedenken, elkaar uitdagen en elkaar helpen. In onze platte organisatie krijg je veel vrijheid en waarderen we je inbreng. We weten elkaar te vinden op en buiten de werkvloer. Samen werken we aan topprojecten voor binnen- en buitenland. Dat doen we vanuit ons kantoor vlakbij Utrecht Centraal. En dat doen we bij klanten op locatie.

Ricardo Rail in Nederland bestaat uit Ricardo Nederland en Ricardo Certification.

Ricardo Nederland kent twee Business Units: Consultancy Rolling Stock en Consultancy Signalling & Infra. Ricardo Certification B.V. is een aparte en onafhankelijke B.V. en omvat alle activiteiten op het gebied van testen en certificeren.

Historie

Drie verhaallijnen komen samen in wat nu Ricardo Rail in Utrecht is.

NS
Ricardo Rail in Utrecht heeft haar roots in de afdeling Materieel en Werkplaatsen (Mw3) van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Na de verzelfstandiging van NS werd dat NS Materieel BV, met daarin drie onderdelen: Onderhoud & Service (O&S), Materieelmanagement en Engineering. Wij werden toen NS Materieel Engineering (1994). Later wijzigde NS Materieel in Nedtrain BV en werden we NedTrain Consulting BV (opgericht mei 1999). Nedtrain Consulting leverde technisch advies, informatiediensten en onafhankelijke beoordelingen.

Lloyds Register
In 2006 is Nedtrain Consulting overgenomen door Lloyd’s Register. Lloyd's Register is van oorsprong een organisatie voor het beoordelen en classificeren van schepen in de maritieme sector. Gaandeweg breidde ze uit naar andere sectoren, waaronder de railsector. Vanaf 2006 gingen we samen verder als Lloyd’s Register Rail Europe BV en hebben onze kennis en expertise van de hele levenscyclus van treinen, verder verdiept en versterkt. Ook is ons werkterrein uitgebreid naar trams, metro’s en autonome voertuigen.

Ricardo Rail
In juli 2015 nam het Engelse bedrijf Ricardo Lloyd’s Register Rail Europe BV over. Een jaar later werd dat opgesplitst in Ricardo Nederland BV en Ricardo Certification BV.Ricardo is in 1915 opgericht door Sir Harry Ricardo. Een briljant ingenieur die een van de belangrijkste motorontwerpers was in de beginjaren van de ontwikkeling van de verbrandingsmotor. Ricardo & Co Engineers waren zeer actief op het gebied van (motor)techniek en innovaties. In 1951 leverden ze een belangrijke bijdrage aan de FeLL locomotief. De ontwikkeling van nieuwe producten en technologieën voor de automobielindustrie vormt nog steeds een belangrijk onderdeel van de Ricardo-activiteiten. In de afgelopen decennia zijn de activiteiten verder uitbreid naar andere sectoren. Ricardo anno nu is een wereldwijd strategisch advies- en ingenieursbureau op het gebied van engineering en milieu dat gespecialiseerd is in de sectoren transport, energie en schaarse hulpbronnen.